Woning kopen: volledige gids
Woning kopen in Nederland
De complete gids

Een van de grootste, en duurste, beslissingen in je leven is het kopen van een huis. Het proces van een woning kopen kan overweldigend zijn. Je moet aan veel dingen denken en er moeten belangrijke keuzes gemaakt worden.

Om je op weg te helpen, hebben we deze complete gids samengesteld. Op deze pagina vind je alle stappen van het aankoopproces in Nederland. 

Let op: Je komt vakjargon tegen in de onderstaande tekst, maar we leggen al deze termen kort uit. Wil je de complete begrippenlijst bekijken? Deze vind je hier.

Hoe staat de huizenmarkt in Nederland ervoor?

De Nederlandse woningmarkt blijft uitdagend, maar er zijn nog genoeg kansen voor kopers die zich goed voorbereiden.

De woningmarkt kort samengevat:

  • De vraag is hoog. Dit komt door woningtekort, bevolkingsgroei en arbeidsmigratie.
  • Het aanbod blijft echter achter. Er worden te weinig woningen gebouwd.
  • De rente is gestegen.
  • Lokale verschillende nemen toe: In grote steden zoals Amsterdam neemt prijsontwikkeling af. Steden zoals Groningen en Zwolle zijn juist in opkomst.

Het klinkt en voelt misschien overweldigend, maar een woning kopen in Nederland is nog steeds haalbaar. Het is wel slim om te weten waar je aan begint.

Onze tips:

  • Blijf realistisch.
  • Zorg dat je duidelijk in beeld hebt wat je budget is.
  • Ga op zoek naar de juiste begeleiding.

Waarom een woning kopen in Nederland?

Een woning is meer dan verhuizen. Het is namelijk een investering in de toekomst. Huren biedt flexibiliteit, terwijl kopen juist stabiliteit, vermogensopbouw en vrijheid biedt.

In Nederland zijn de fiscale (met betrekking tot belasting) en juridische omstandigheden best wel gunstig, waardoor kopen op lange termijn vrijwel altijd voordeliger is dan huren.

Voordelen van woningbezit:

  • Vermogensopbouw.
  • Meer woonzekerheid.
  • Vrijheid in wonen en verbouwen.
  • Stabiele en/of lagere woonlasten op langere termijn.
  • Fiscale voordelen.
  • Overwaarde op termijn.
  • Verduurzaming loont.
ChatGPT Image Jun 23, 2025, 12 13 18 AM (1)

Vermogensopbouw

Elke maand dat je aflost op je hypotheek, bouw je eigen vermogen op. Dit geld verdwijnt niet in de zak van een verhuurder. Het vergroot jouw eigen financiële positie. Je bouwt iets op voor later.

Meer woonzekerheid

Bij een koopwoning hoef je geen rekening te houden met een tijdelijk huurcontract of onvoorziene huuropzeggingen. Kies je voor een hypotheek met een vaste rente, dan zijn je maandlasten voorspelbaar. Afhankelijk van de hypotheekvorm die je kiest, blijzen de lasten gelijk of nemen ze geleidelijk af.

Vrijheid in wonen en verbouwen

Een koopwoning mag je aanpassen naar wens. Wil je de muren schilderen? Een muur slopen? Of ga je voor verduurzaming van de woning met bijvoorbeeld betere isolatie? Deze aanpassingen verlagen je energielasten en verhogen de waarde van je woning.

Stabiele en/of lagere woonlasten op langere termijn

De maandlasten van een hypotheek zijn in veel gevallen lager dan de huurprijzen in dezelfde of een soortgelijke buurt. Vooral bij een annuïtaire hypotheek, waarbij je een vast bedrag per maand betaald, profiteer je van voorspelbare maandlasten en dalende rente in de toekomst. 

Fiscale voordelen

Dankzij de hypotheekrenteaftrek kun je een deel van de betaalde rente terugkrijgen bij je belastingaangifte. Dit zorgt voor lagere netto maandlasten dan je in eerste instantie had verwacht.

Overwaarde op termijn

Woningen prijzen in Nederland stijgen op de lange termijn meestal. Dit zorgt ervoor dat jij je woning in de toekomst met winst kunt verkopen. Dit noemen we ook wel overwaarde. Dit geld kun je gebruiken voor een volgende woning of je zet het opzij om te sparen.

Verduurzaming loont

Als je investeert in betere isolatie, zonnepanelen of een warmtepomp, dan verhoog je de waarde van je woning. Daarnaast verlaag je ook je energierekening. 

Koopregelingen en ondersteuning

In Nederland zijn er verschillende regelingen die het kopen van een woning veiliger en toegankelijker maken, met name voor starters.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

De NHG beschermt je tegen een restschuld als je de woning noodgedwongen moet verkopen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na een ontslag of als je gaat scheiden. Dit vangnet biedt extra zekerheid en zorgt vaak ook voor lagere rente.

In 2025 geldt er een maximale koopsom van € 450.000. Mocht je energiebesparende maatregelen mee willen financieren in de hypotheek, dan is de koopsom maximaal € 477.000.

Starterslening via gemeente

Voor veel starters is er de mogelijkheid om een extra lening af te sluiten naast je reguliere hypotheek: de starterslening. Deze wordt aangeboden via SVn.

In het beste geval kan de starterslening het verschil overbruggen tussen wat je kunt lenen en wat je nodig hebt. Niet alle gemeenten bieden deze lening aan. Bezoek de website van SVn om te controleren of het voor jou mogelijk is.

Overdrachtsbelasting

Bij het kopen van een bestaande woning betaal je overdrachtsbelasting. Deze belasting is 2% van de koopsom en 10% voor andere onroerende zaken. Kopers tot 35 jaar, die voor het eerst een woning kopen, kunnen gebruikmaken van een vrijstelling. Het huis moet dan wel minder kosten dan € 525.000.

Kosten koper (k.k.)

Als koper betaal je zelf een aantal kosten:

  • Notariskosten.
  • Overdrachtsbelasting.

Optioneel kunnen hier nog kosten bijkomen, zoals:

  • Advies- en bemiddelingskosten.
  • Makelaarscourtage.
  • Taxatiekosten

Deze kosten samen worden de kosten koper genoemd. Reken voor deze kosten ongeveer 4 tot 6% bovenop de koopprijs.

Het uitgebreide stappenplan: aankoopproces in 9 stappen

Dit kopje kan overweldigend voelen, maar we brengen juist duidelijk in beeld hoe het aankoopproces eraan toegaat. Je zult weer wat vakjargon tegenkomen, maar we proberen alles zo duidelijk mogelijk toe te lichten.

Heb je vragen of kom je ergens niet uit? Neem dan vooral contact met ons op.

  • Stap 1: Oriëntatie en woonwensen.
  • Stap 2: Financiering: Jouw hypotheek en bijkomende kosten.
  • Stap 3: De zoektocht: Zelf zoeken en hulp inschakelen.
  • Stap 4: Bezichtiging & huidige staat beoordelen.
  • Stap 5: Extra onderzoek, vóórdat je een bod uitbrengt.
  • Stap 6: Onderhandelen & bieden op de woning.
  • Stap 7: Koopovereenkomst & wettelijke bedenktijd.
  • Stap 8: Hypotheek afsluiten, kosten koper en overige kosten.
  • Stap 9: Sleuteloverdracht

Stap 1: Oriëntatie en woonwensen

Voordat je woningen gaat bezichtigen of een hypotheekgesprek voert, raden we je aan om een helder beeld te krijgen van je wensen.

  • Waar ben je naar op zoek?
  • Wat heb je nodig?
  • Wat zijn de mogelijkheden?

Veel mensen slaan deze stap over of houden het vaag. In de praktijk zien we dat dit zorgt voor twijfel, teleurstelling of een overhaaste beslissing. Als je een concreter beeld hebt van je woonwensen en financiële speelruimte, zal de zoektocht efficiënter verlopen.

Wat zijn je woonwensen?

Begin met het beantwoorden van onderstaande vragen:

Locatie

  • In welke stad, buurt of regio wil je wonen?
  • Hoe belangrijk is reistijd naar werk, familie of school?
  • Moet het ov goed bereikbaar zij? Is parkeren in de buurt of voor je woning belangrijk?

Type woning

  • Zoek je een appartement, tussenwoning, hoekhuis, vrijstaande woning of nieuwbouw?
  • Wil je een bestaande woning of een instapklare woning?
  • Heb je een voorkeur voor bepaalde bouwperiodes? Wil je bijvoorbeeld een woning uit de jaren 90 of een energieneutrale woning?

Buitenruimte

  • Wil je een tuin of balkon?
  • Wil je veel zon of juist schaduw?

Staat van de woning

  • Zoek je een woning om op te knappen of wil je er niet al te veel werk aan hebben?
  • Heb je budget of energie voor een verbouwing?

Aantal kamers

  • Hoeveel slaapkamers heb je nodig?
  • Wil je een aparte werkkamer? Een ruimte om te sporten? Moet er een kamer zijn voor mogelijke gezinsuitbreiding?

Duurzaamheid

  • Wil je een goed energielabel, bijvoorbeeld A of hoger?
  • Zijn zonnepanelen, een warmtepomp en vloerverwarming belangrijk voor je?

Wat is je budget?

In de volgende stap regel je pas de financiering, maar het is wel slim om een schatting te maken van wat je kunt en wilt besteden. Reken globaal op:

  • Je maximale hypotheek: Dit is mag maximaal 4.5 keer je bruto jaarinkomen zijn.
  • Eigen geld: Spaargeld is nodig voor bijkomende kosten.
  • Maandlasten: Wat kun je betalen per maand, zelfs als de rente stijgt?

Let op: Kijk niet alleen naar wat je maximaal kunt lenen. Het is ook belangrijk om financieel wat ruimte over te houden. Als je bijvoorbeeld kinderen wilt, af gaat schalen op werk of een studie begint, ben je hier ook geld aan kwijt. 

Welke zaken wil je juist wel of niet?

Maak een overzicht van je wensen en splits ze op in drie categorieën. Hieronder geven we een voorbeeld:

Vereisten Prettige extra's Niet gewenst
Minimaal 2 slaapkamers Balkon op het zuiden Aan drukke weg
Budget tot € 400.000 Gerenoveerde badkamer Geen buitenruimte

Oriëntatie is meer dan dagdromen

Veel woningzoekers beginnen met scrollen op een website zoals Funda. Ze houden hierbij geen rekening met hun wensen, grenzen of criteria. Dit kan leiden tot keuzestress of uitstelgedrag.

Tips voor de stap 1 
  • Maak een overzicht van je woonwensen en vul dit aan tijdens de zoektocht.
  • Ga eens wandelen in wijken waar je zelf zou willen wonen. Dit kan je een beter beeld geven van de buurt en hoe jij je daar zou voelen.
  • Bepaal op tijd of je zelf wilt zoeken of een aankoopmakelaar in wilt schakelen.
  • Gebruik een 'favorieten' functie op huizensites, zodat je een patroon bij jezelf kunt herkennen van huizen of kenmerken die je aanspreken.

Stap 2: Financiering: hypotheek & kosten

Voordat je serieus op zoek gaat naar een woning moet je weten:

  • Wat je kunt lenen.
  • Wat je maandelijks kunt (en wilt) betalen.
  • Hoeveel eigen geld je nodig hebt.

De woningmarkt is snel en als je geen financieel plan hebt, loop je het risico om een huis te missen of een bod uit te brengen waar je niet aan kunt voldoen.

Deze stap draait om de hoogte van je hypotheek, maar ook om het begrijpen van regels rondom financiering. Denk hierbij aan dingen zoals:

  • Verschillende hypotheekvormen.
  • Hoe rente werkt.
  • Wat je wel en niet mee kunt financieren.
  • Welke kosten er bovenop de koopsom komen.

Hoeveel hypotheek kun je krijgen?

De hoogte van je hypotheek hangt onder andere af van:

  • Je bruto jaarinkomen, inclusief 13e maand en vaste toeslagen.
  • Eventuele schulden of betalingsverplichten (zoals een studieschuld of alimentatie).
  • Actuele hypotheekrente.
  • Of je in aanmerking komt voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Richtlijn: Je mag maximaal 4.5 keer je bruto jaarinkomen lenen. Het precieze bedrag hangt af van rente, vaste lasten en je huidige situatie. Ben je eigen ondernemer? Dan werkt lenen net iets anders.

Hoeveel eigen geld heb je nodig?

Je kunt 100% van de koopsom lenen voor een hypotheek, maar er zijn bijkomende kosten die je zelf moet betalen. Gemiddeld moet je 4 tot 6% van de koopsom aan eigen geld betalen.

Kosten die je meestal niet kunt meefinancieren zijn:

  • Overdrachtsbelasting: 2% van de koopprijs. Ben je onder de 35 jaar? Dan krijg je mogelijk vrijstelling.
  • Notariskosten.
  • Hypotheek- en bemiddelingskosten.
  • Makelaar en/of taxatiekosten.
  • Bouwkundige keuring.
  • Waarborgsom of bankgarantie.

Let op: Wil je een woning van € 350.000 kopen, dan moet je rekenen op ongeveer € 18.000 aan eigen kosten.

Welke hypotheekvormen zijn er?

De meeste starters kiezen voor één van de twee hypotheekvormen die verplicht zijn voor renteaftrek: annuïtair of lineair. Maar wat is het verschil?

Annuïtaire hypotheek
Je betaalt elke maand een vast bedrag. In het begin bestaat dit bedrag voornamelijk uit rente, later meer uit aflossing.

  • Je hebt voorspelbare maandlasten.
  • Geschikt voor mensen met een stabiel inkomen.

Lineaire hypotheek
Je lost elke maand een vast bedrag af, plus rente over het openstaande bedrag.

  • Je maandlasten dalen geleidelijk.
  • Totale rentekosten zijn lager.
  • De startlasten zijn hoger.

Als laatste heb je ook nog een aflossingsvrije hypotheek. Hierbij betaal je alleen rente en geen aflossing. Dit is alleen mogelijk in specifieke situaties, zoals bijlenen op overwaarde.

  • Geen aflossing betekent geen vermogensopbouw.
  • Niet aftrekbaar voor nieuwe leningen.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

De NHG is een vangnet voor huiseigenaren die de woning met verlies moeten verkopen door omstandigheden. De restschuld wordt onder voorwaarden overgenomen door de NHG. Deze garantie biedt extra zekerheid voor zowel de koper als de geldverstrekker.

Hoe werkt de hypotheekrente?

De rente die je betaalt over je hypotheek is afhankelijk van:

  • Rentevaste periode (bijvoorbeeld 10, 20 of 30 jaar).
  • Je risicoklasse (hoeveel je leent ten opzichte van de woningwaarde).
  • Of je NHG hebt.

Kiezen voor een lange rentevaste periode biedt meer zekerheid. Een korte rentevaste periode geeft lagere maandlasten, aangezien de rente lager is. Het brengt daarentegen wel meer risico met zich mee. Mocht de rente namelijk flink stijgen, dan moet je ook meer betalen.

Wat is een hypotheekverklaring?

Een hypotheekverklaring, ook wel financieringsverklaring, is een document waarin staat hoeveel je maximaal kunt lenen. Dit kun je meenemen naar de bezichtiging, zodat je aan kunt tonen dat je serieus bent.

Bijkomende kosten op een rijtje

Hieronder bespreken we extra kosten die je zelf moet betalenL

  • Overdrachtsbelasting: Dit is 2% van de koopsom.
  • Notariskosten: De notaris stelt de leveringsakte en een hypotheekakte op. Ook zorgen zij dat de hypotheek ingeschreven wordt bij het Kadaster,
  • Hypotheekadvies en bemiddeling.
  • Taxatiekosten: Dit is verplicht en het kost tussen de € 500,- en € 1000,-.
  • Bouwkundige keuring: Dit bedraagt tussen de € 300,- en € 600,-.
  • Makelaarscourtage: Dit bedraagt vaak 1 tot 1.5% van de aankoopprijs. Er zijn ook makelaren die voor een vast tarief werken.
  • Waarborgsom: Dit is 10% borg. Kun je dit niet betalen, dan betaal je 1% van de waarborgsom aan de bank. Dit heet bankgarantie. Je krijgt dit bedrag terug als de koop doorgaat.
Nieuwbouw versus bestaande bouw: kostenverschillen

Bij nieuwbouw gelden er vaak andere regels dan bij bestaande woningen.

Bij nieuwbouw:

  • Betaal je geen overdrachtsbelasting: Je koopt van de bouwer, niet van een particulier.
  • Is de koopprijs vrij op naam (v.o.n.): De meeste bijkomende kosten zijn inbegrepen, dus de kosten koper vervallen.
  • Heb je meer tijd om financiering te regelen.
  • Kunnen er bouwrente of meerwerkkosten bijkomen
Belangrijke tips
  • Vraag op tijd een hypotheekgesprek aan. Het liefst al in de oriëntatiefase.
  • Maak een overzicht van je financiële situatie: Inkomen, schulden en spaargeld.
  • Houd rekening met toekomstige veranderingen: Wil je kinderen? Ben je van plan om minder te gaan werken?
  • Begin met sparen, ook al heb je nog niet direct plannen.
  • Laat eventueel een financieel adviseur je maandlasten ook na je pensioenleeftijd berekenen.

Stap 3: De zoektocht

Je weet nu ongeveer wat je kunt lenen en wat je zoekt. Nu begint de zoektocht naar jouw ideale woning. In deze fase ga je bezichtigingen inplannen en woningen bekijken. Overweeg het inschakelen van een aankoopmakelaar.

Deze persoon:

  • Helpt je mee zoeken naar woningen.
  • Gaat mee naar bezichtigingen.
  • Kan helpen bij biedingen en meer. 

Let op: Als je niet goed voorbereid bent, kun je overweldigd raken door het aanbod, misleidende foto's en de concurrentie. 

Waar kun je zelf woningen vinden?

In Nederland vind je diverse platformen waar woningen worden aangeboden. Hier kun je beginnen:

Platform Wat je vindt
Funda.nl Grootste platform voor koopwoningen.
Jaap.nl Soms eerder aanbod dan op Funda, andere filters.
Huispedia.nl Veel marktdata per buurt, gericht op koop en waarde.
Website van de makelaar

Veel makelaars publiceren woningen eerder op hun eigen website.

Tip: Stel een e-mailnotificatie in op platforms, zoals Funda of Huispedia, gebaseerd op jouw woonwensen. Je wilt natuurlijk als eerste op de hoogte zijn van een nieuwe woning die op de markt komt.

Wat doet een aankoopmakelaar?

Een aankoopmakelaar is jouw persoonlijke expert tijdens je zoektocht naar een woning. In tegenstelling tot de verkopende makelaar, is een aankoopmakelaar er voor jou als koper. 

Dit doet een aankoopmakelaar voor je:

  • Woningen selecteren die aansluiten bij je wensen.
  • Waarde inschatting maken van woningen die je overweegt.
  • Gebreken signaleren voor en tijdens een bezichtiging.
  • Onderhandelen namens jou.
  • Biedstrategie opstellen.
  • Juridische documenten controleren.

Wat doet een aankoopmakelaar niet?

  • Financieel advies geven over je hypotheek: Dit doet een hypotheekadviseur.
  • Taxatierapport opstellen: Dit moet een gecertificeerde taxateur doen. SIGHTLY is een uitzondering. We zijn een aankoopmakelaardij, maar wij hebben ook taxateurs in dienst.
  • Je verplichten tot kopen: De uiteindelijke beslissing is altijd aan jou.
Wat zijn de voordelen van hulp inschakelen?
  • Sneller en beter geïnformeerd.
  • Meer kans op populaire woningen.
  • Voorkom fouten.
  • Rust en structuur.

Sneller en beter geïnformeerd
Makelaars weten vaak eerder welke woningen er op de markt komen. Ook zijn ze sneller op de hoogte van nieuwbouwprojecten.

Meer kans op populaire woningen
Verkopers kiezen liever voor een koper die serieus is en zich goed voorbereid. Een aankoopmakelaar verhoogt je geloofwaardigheid.

Voorkom fouten

  • Te veel bieden.
  • Gebreken over het hoofd zien.
  • Koopakte tekenen met ongunstige voorwaarden.

Let op: Een verkoper is verplicht om te vermelden welke gebreken er zijn. Echter, als het verborgen gebreken zijn, komen deze vaak pas aan het licht bij een bouwkundige keuring of na de aankoop.

Rust en structuur
Je hoeft niet zelf alles uit te zoeken. Het scheelt een hoop tijd en stress als je iemand aan je zijde hebt die je door het hele proces heen begeleidt.

Hoe kies je een aankoopmakelaar?

Hieronder benoemen we kort waarop je moet letten bij de zoektocht naar een aankoopmakelaar.

Aspect Wat je wilt weten
Ervaring Kent de makelaar jouw regio?
Beschikbaarheid Is hij of zij goed bereikbaar en snel inzetbaar?
Tariefstructuur Vast bedrag of percentage van de aankoopprijs?
Onafhankelijkheid

Heeft de makelaar geen binding met de verkopende partij?

Reviews Wat zeggen andere klanten?

Bij SIGHTLY wordt je binnen 1 werkdag na je aanmelding gecontacteerd. We kunnen in de meeste gevallen binnen 24 uur digitaal met je mee naar een bezichtiging. Bij ons betaal je een vast tarief van €4970,-, zo weet je gelijk waar je aan toe bent.

Wat als je geen aankoopmakelaar wilt?

Je kunt er ook voor kiezen om het hele proces zelf te doen, maar er zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden. Denk hierbij aan:

  • Zelf juridische documenten moeten controleren.
  • Zelf de marktwaarde inschatten.
  • Zelf onderhandelen, vaak met professionals die het maximale eruit proberen te halen voor de verkoper.
Tips voor deze fase
  • Beoordeel de woningen op feiten en niet op inrichting, meubilair of de kleur verf op de muur. Dit kun je altijd nog aanpassen.
  • Vergelijk woningen op prijs met vierkante meter.
  • Lees tussen de regels van een advertentie. Als er bijvoorbeeld "opknapper" in staat, kun je er vanuit gaan dat er wat meer kosten in gestoken moeten worden.
  • Controleer hoelang een woning al online staat. Dit kan namelijk helpen bij de onderhandelingsruimte.

Stap 4: Bezichtiging & huidige staat

In Nederland vind je diverse platformen waar woningen op worden aangeboden.

Begin op deze platformen:

Platform Wat je vindt
Funda.nl Grootste platform voor koopwoningen.
Pararius.nl Biedt zowel huur als koopwoningen aan, overzichtelijk aanbod.
Huispedia.nl Veel marktdata per buurt, gericht op koop en waarde.
Website van de makelaar

Veel makelaars publiceren woningen eerder op hun eigen website.

Tip: Stel een e-mailnotificatie in op platforms, zoals Funda of Huispedia, gebaseerd op jouw woonwensen. Je wilt natuurlijk als eerste op de hoogte zijn van een nieuwe woning die op de markt komt.

Wat bekijk je tijdens een bezichtiging?

Een bezichtiging duurt vaak tussen de 20 en 45 minuten. In die tijd moet je redelijk snel en scherp observeren. Om je op weg te helpen, hebben we een checklist voor je samengesteld.

Vergeet niet om ook foto's te maken en vragen te stellen aan de verkopende makelaar. Mocht je een aankoopmakelaar hebben, dan doet deze persoon dit vóór en met jou.

Tip: Neem de tijd en laat je niet opjagen. Plan desnoods een tweede bezichtiging in. 

Checklist bezichtiging: Waar moet je op letten?

Technische staat

  • Zitten er scheuren in de muren of plafonds?
  • Zie je vochtplekken of schimmel? Dit zie je voornamelijk bij kozijnen en plafonds.
  • Zijn de vloeren recht of hellend?
  • Werken de ramen en deuren goed?
  • Is er dubbel glas? Let op HR++ of enkel glas. HR++ zorgt voor goede isolatie, enkel glas daarentegen niet. Hitte blijft langer hangen en opwarmen van de woning kost meer geld.
  • Wanneer is de cv-ketel geplaatst en wanneer was het laatste onderhoud?
  • Zijn er zichtbare leidingen of verouderde elektriciteitsgroepen?

Isolatie en energie

  • Welk energielabel heeft de woning?
  • Is het dak geïsoleerd?
  • Zijn er zonnepanelen aanwezig?
  • Wat is het type verwarming? Denk hierbij aan cv of een warmtepomp.
  • Hoe oud zijn de ramen, kozijnen en het dak?

Omgeving en geluid

  • Hoe stil of rumoerig is de straat?
  • Hoor je de buren goed?
  • Zijn er omgevingsgeluiden? Denk aan verkeer, horeca of scholen.

Indeling en praktische zaken

  • Is de indeling logisch voor jouw situatie?
  • Zijn er voldoende stopcontacten?
  • Is de trap steil of gevaarlijk?
  • Zijn er mogelijkheden om aan te passen of uit te bouwen?
  • Hoe is de lichtinval gedurende de dag?

Algemeen

  • Wat laat de koper achter? Gordijnen, vloeren, lampen of misschien helemaal niks.
  • Hoe ziet de tuin of het balkon eruit? Wat is de ligging?
  • Hoe goed is de woning zowel binnen als buiten onderhouden?
  • Is de VvE actief? Dit geldt bij een appartement.
Waarom is begeleiding tijdens deze fase verstandig?

Veel woningzoekers laten zich leiden door emotie. "De woning voelde goed" is een prima reactie, maar het gaat om meer dan een gevoel. 

Een aankoopmakelaar kijkt objectief mee. Ze stellen kritische vragen, wijzen op signalen die jij misschien mist en ze geven advies.

Enkele voorbeelden:

  • Een muur die net geverfd is met een prachtige blauwe kleur verbergt misschien wel een kleine vochtplek.
  • Losliggende plinten kunnen duiden op scheefzakken.
  • Een oude meterkast betekent soms verouderde elektra.
  • Een woning met schimmel in de badkamer duidt op een structureel ventilatieprobleem.

SIGHTLY kijkt digitaal mee, we combineren een ervaren makelaar met AI. Hierdoor zien we nog meer dan met het blote oog. We detecteren vroegtijdig elementen of signalen die in de toekomst een probleem kunnen vormen.

Wat mag je doen tijdens een bezichtiging?
  • Foto's en video's maken. Vraag wel toestemming hiervoor.
  • Vragen stellen aan de verkopende makelaar.
  • Onder tapijten of vloerkleden kijken.
  • Ramen en deuren opmeten.
  • Tuin of balkon opmeten.
  • Notities maken of een checklist invullen.
Tips voor deze fase
  • Laat je niet misleiden door inrichting of styling. Dit pas je natuurlijk aan als je er gaat wonen.
  • Check grondig op gebreken, onderhoud en isolatie.
  • Vraag naar installaties, roerende zaken en het energielabel.
  • Overweeg begeleiding van een aankoopmakelaar.
  • Noteer je indrukken en stel alle vragen die je hebt.

Stap 5: Extra onderzoek

Je hebt meerdere woningen bezocht en denkt nu gelijk een beslissing te kunnen nemen. Wij raden je aan om nog een stapje verder te gaan. Wettelijk gezien heb jij namelijk als koper onderzoeksplicht. Dit betekent dat je zelf verantwoordelijk bent om de staat van het huis en de juridische situatie te controleren voordat je koopt.

Tegelijkertijd heeft de verkopende partij mededelingsplicht. Hij of zij moet je informeren over bekende gebreken.

Een bod doen zonder extra onderzoek is eigenlijk blind kopen. Je kunt geluk hebben, maar je kunt ook een flinke financiële domper hebben.

Wat is onderzoeksplicht precies?

Als koper moet je actief controleren of er:

  • Zichtbare gebreken zijn, zoals scheuren, vochtplekken of houtrot.
  • Juridische belemmeringen zijn, zoals erfpacht of clausules.
  • Achterstallig onderhoud is. Dit is met name verstandig om te controleren bij VvE's, dus als je een appartement koopt.
  • Energie- of isolatieproblemen zijn.
  • Beperkingen vanwege monumentenstatus, bestemming of bodemverontreiniging.
Onderwerp Belangrijkste bron
Juridische belemmeringen

Kadaster, koopakte, makelaar, notaris.

Achterstallig onderhoud (VvE)

VvE-stukken, Meerjarenonderhoudsplan (MJOP), financiële stukken.

Energie- of isolatieproblemen Energielabel, Energieprestatiecertificaat (EPC) vragen aan de verkoper.
Monument/bodem/bestemming Omgevingsloket, Bodemloket, Kadaster.

Heb je weinig tot geen onderzoek gedaan? Kom je achter een probleem dat je ook voor de koop had kunnen ontdekken? Dan ligt de juridische verantwoordelijkheid bij jou. Dit kan je niet verhalen op de verkoper.

SIGHTLY combineert een ervaren en getrainde makelaar met AI-technologie. Hierdoor zien wij meer dan bij een traditionele bezichtiging, waarbij de makelaar fysiek mee gaat naar de woning. Wij detecteren ook potentiële gebreken of dingen die in de toekomst voor problemen kunnen zorgen.

Wat is de mededelingsplicht van de verkoper?

De verkoper moet jou informeren over:

  • Bekende gebreken en defecten, zoals een lekkend dak, schimmelproblemen of verzakking.
  • Niet-zichtbare gebreken waar hij of zij kennis van heeft.
  • Het gebruik van de woning. Is het eerder verhuurd geweest?

Doet de verkoper dit niet? Dan kun je de koop terugdraaien of je kunt schadevergoeding eisen. Echter, dit kan juridisch erg complex worden en dit wil je natuurlijk voorkomen.

Bouwkundige keuring: nodig of niet?

Een bouwkundige keurig is een visuele inspectie van de woning door een bouwkundig expert. Het gaat dus veel verder dan een bezichtiging. Het is niet verplicht, maar in veel gevallen wel aan te raden.

In het rapport van een bouwkundige keuring staat:

  • Een overzicht van zichtbare gebreken.
  • Een inschatting van de herstelkosten.
  • Een prognose van toekomstige onderhoudskosten.

Wanneer is een bouwkundige keuring slim?

  • Bij oudere woningen, gebouwd voor 1990 of eerder.
  • Als je twijfels hebt over de staat.
  • Als je een clausule "voorbehoud bouwkundige keuring" in je bod wilt opnemen.

Laat je de keuring voor of na je bod doen? Beide zijn mogelijk. Doe je het voordat je een bod uitbrengt, dan kun je je bod baseren op de bevindingen van het rapport. Mochten er veel gebreken zijn, breng je een lager en goed onderbouwd bod uit. 

Wil je de keuring na het uitbrengen van het bod uit laten voeren, zorg dan dat je het op laat nemen in je ontbindende voorwaarden. In deze voorwaarden staan afspraken om de koop kosteloos ongedaan te maken als er niet aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. 

Als uit het bouwtechnische rapport blijkt dat de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen, dan kan de koopovereenkomst nog ontbonden worden. Dit bedrag moet dan wel specifiek vastgelegd zijn in de ontbindende voorwaarden. 

Let op veelvoorkomende clausules

Hieronder bespreken we veelvoorkomende clausules die je tegen kunt komen in het koopcontract.

Ouderdomsclausule
Met deze clausule aanvaardt je dat de woning verouderde constructies en/of installaties heeft. Dit is meestal het geval bij woningen ouder dan 30 jaar. Het kan bijvoorbeeld dat de leidingen nog van lood zijn, wat nu niet meer gebruikelijk is.

Let op: Je kunt de verkoper door deze clausule niet achteraf aanspreken op de verouderde constructies, materialen en eventuele kosten die het met zich meebrengt.

Niet-bewoningsclausule
Deze clausule houdt in dat de verkoper niet zelf in het huis gewoond heeft. Hij of zij heeft de woning bijvoorbeeld geërfd of verhuurd. Zij weten zelf dus minder of niks over de staat van de woning.

Let op: Deze clausule vormt een extra risico. Door je onderzoeksplicht kom je zelf het een en ander tegen aan gebreken. Er kunnen ook gebreken gemist worden die niet zichtbaar zijn. Alles wat je ontdekt na de aankoop, is voor jouw rekening. 

As is, where is-clausule
De woning wordt verkocht in de staat waarin het zich op dat moment bevindt, inclusief zichtbare en onzichtbare gebreken. De mededelingsplicht blijft wel van kracht, dus waar de verkoper vanaf weet, moet benoemd worden. 

Deze clausule zie je met name bij oude woningen die flink opgeknapt moeten worden. Verkopers willen zich vrijwaren van mogelijke problemen die naar boven komen tijdens de verbouwing.

Let op: Wees hier dus voorzichtig mee. Het risico ligt namelijk bij jou als koper. Tijdens het verbouwen kan er veel meer boven water komt dan je had verwacht. Dit brengt extra kosten met zich mee.

Energielabel en verduurzaming

De verkoper van het huis is verplicht om een geldig energielabel aan te leveren. Dit geeft aan hoe energiezuinig de woning is. A++++ is het meest zuinig en G is zeer onzuinig.

  • Let op isolatie, type glas, verwarmingssysteem en ventilatie.
  • Vraag naar energierekeningen van de afgelopen jaren.
  • Check of verduurzaming nodig en mogelijk is.

Met isolatie bedoelen we dak-, vloer- en muurisolatie. Enkel glas zorgt voor hoge stookkosten, bij HR++ of triple glas is dit aanzienlijk lager. Als er een oudere cv-ketel aanwezig is, kan dit minder efficiënt werken. Bij de ventilatie let je op afzuiging in de keuken, badkamer en het toilet. 

Verschillende banken geven korting op de hypotheekrente als het een woning is met energielabel A of hoger.

Koop je een appartement? Check de VvE

Koop je een appartement, dan word je automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Deze vereniging beheert het gebouw en de gemeenschappelijke kosten.

Vraag altijd deze gegevens op:

  • De splitsingakte: Hierin staat welke delen gemeenschappelijk zijn, wat prive-eigendom is, het stemrecht en de basisregels van de VvE.
  • Het huishoudelijke reglement.
  • De laatste jaarrekening van de VvE.
  • Het meerjarenonderhoudsplan (MJOP).

Belangrijke vragen:

  • Is de VvE actief en financieel gezond?
  • Is er voldoende geld in het reservefonds?
  • Zijn er geplande werkzaamheden?
  • Wat is de maandelijkse VvE-bijdrage?

Een slecht functionerende of lakse VvE kan op den duur leiden tot hoge onvoorziene kosten.

Koop je een monument?

Het kan zo zijn dat de woning die je op het oog hebt een monument is. Dit kan een rijksmonument (aangewezen door de overheid) of een gemeentelijk monument zijn.

Een monument brengt beperkingen en verplichtingen met zich mee:

  • Je mag niet zomaar verbouwen, uitbouwen of isoleren.
  • Meestal heb je een vergunning nodig voor onderhoud.
  • Je kunt een subsidie krijgen voor restauratie.

Het onderhoud van deze woning kan complex en duur zijn, aangezien er speciale materialen en technieken gebruikt worden.

Andere dingen om vooraf te controleren

Andere dingen om vooraf te controleren

  • Bestemmingsplan: Mag je uitbouwen?
  • Bodemonderzoek: Is de grond vervuild?
  • Erfpacht: Is de grond eigendom of huurgrond? Als het huurgrond is: Hoelang is de looptijd? Wat zijn de jaarlijkse kosten of is het afgekocht?
  • Rechtszaken: Loopt er een conflict met de buren of gemeente?

Deze informatie kun je opvragen via de verkoop- of aankoopmakelaar, maar ook bij de gemeente.

Stap 6: Onderhandelen & bieden

Je hebt een woning gevonden die aan je wensen voldoet. Je hebt aan je onderzoeksplicht voldaan en nu komt het zenuwslopende moment: een bod uitbrengen. Het is niet alleen een kwestie van "wat wil ik betalen?". Het is een strategisch iets waar juridische, financiële en emotionele factoren samenkomen.

In deze stap leggen we uit hoe je een sterk bod samenstelt, waar je op moet letten en hoe je slim onderhandelt.

Wat bespreek je tijdens het biedproces?

Bij een bod bespreek je de volgende onderdelen:

Onderdeel Wat je bepaalt
Koopsom Het bedrag dat je biedt voor een woning.
Opleverdatum Wanneer wil je de sleutels krijgen?
Roerende zaken Welke spullen blijven, gaan weg of worden overgenomen voor een x bedrag. 
Ontbindende voorwaarden Onder welke voorwaarden mag je zonder boete afzien van de aankoop.
Voorbehoud financiering Hoeveel tijd heb je nodig om de hypotheek rond te krijgen?
Hoe bepaal je je biedingstrategie?

Doe marktonderzoek:

  • Bekijk recent verkochte woningen in dezelfde buurt. Controleer hoeveel dagen vergelijkbare woningen online staan.
  • Vraag je aankoopmakelaar om een waardebepaling.

Bepaal je biedingsstijl

  • Vast bod (zonder onderhandeling): Werkt goed bij populaire woningen.
  • Onderhandelingsruimte laten: Dit doe je meestal bij woningen die langer te koop staan.
  • Emotioneel aantrekkelijk bod: Hierbij kun je een persoonlijke motivatiebrief toevoegen.

Let op:

  • Bied nooit boven je financiële grens.
  • Houd rekening met bijkomende kosten, zoals de kosten koper.
  • Moet je veel overbieden? Laat dan een bouwkundige keuring doen vóór het bod.
Roerende zaken: Wat blijft er in de woning?

Roerende zaken zijn losse elementen die je mee kunt nemen. Je kunt hierbij denken aan:

  • Gordijnen.
  • Vloeren.
  • Verlichting.
  • Schutting.
  • Keukenapparatuur (als het los staat).

Er wordt een lijst van roerende zaken gemaakt bij het koopcontract. Hierin spreek je af wat blijft, wat wordt verwijderd en of iets tegen betaling wordt overgenomen.

Ontbindende voorwaarden

In de ontbindende voorwaarden van de koopovereenkomst wordt vastgelegd wanneer jij als koper kosteloos van de koop af mag zien. 

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • Financieringsvoorbehoud.
  • Voorbehoud bouwkundige keuring.
  • NHG-voorbehoud.
  • Huisvestingsvergunning.

Financieringsvoorbehoud
Als je de hypotheek niet rondkrijgt binnen de afgesproken termijn, mag je van de koop afzien. De afgesproken termijn is meestal 4 tot 6 weken.

Voorbehoud bouwkundige keuring
Als er tijdens de bouwkundige keuring een gebrek gevonden wordt die boven het afgesproken bedrag is, dan kun je je bod herzien of de koop ontbinden.

NHG-voorbehoud
Als je bod is gebaseerd op het krijgen van Nationale Hypotheek Garantie en dit wordt afgewezen, mag je annuleren.

Huisvestingsvergunning
In sommige gemeenten heb je een vergunning nodig om een woning te kopen. Als je dit niet krijgt, vervalt de koop zonder boete.

Let op: Als je geen ontbindende voorwaarden vermeld, loop je juridisch en financieel een risico. Overweeg alleen het weglaten van deze voorwaarden als je absolute zekerheid hebt over je hypotheek en de staat van de woning.

Wat gebeurt er na acceptatie van je bod?
  • De verkoper bevestigt schriftelijk dat hij akkoord gaat.
  • De koopovereenkomst (voorlopig koopcontract) wordt opgesteld.
  • Na ondertekening heb je nog 3 dagen wettelijke bedenktijd. Hierna wordt de koop juridisch bindend, tenzij een van de ontbindende voorwaarden van toepassing is.

Let op: In Nederland bestaat een schriftelijkheidsvereiste. Een mondeling akkoord is niet bindend. Pas na ondertekening van het contract door beide partijen is het officieel gebonden.

Onderhandelingstips
  • Laat je niet onder druk zetten en blijf rationeel denken. Je zult opmerkingen horen zoals "Er zijn al x biedingen, dus ik zou ook maar snel een bod uitbrengen". Dit zeggen ze vaak om meer urgentie te creëren.
  • Weet wanneer je moet stoppen. Er komen ook nog andere woningen die je interesse wekken.
  • Gebruik je aankoopmakelaar om sterker te onderhandelen.

Stap 7: Koopovereenkomst & wettelijke bedenktijd

Wat is de koopovereenkomst?

Nadat je bod geaccepteerd is, wordt de koop formeel gemaakt met het opstellen van een koopovereenkomst. Dit noemen ze ook wel een voorlopig koopcontract. Ondanks de naam is het een juridische en bindende overeenkomst. Er zijn enkele manieren om er nog onderuit te komen.

Het koopcontract legt alle afspraken tussen de koper en verkoper vast. Het is ook een juridisch document waarin staat wat je koopt, tegen welke voorwaarden en onder welke bescherming.

Het schriftelijkheidsvereiste

Het werd net al benoemd, maar in Nederland geldt dus een schriftelijkheidsvereiste. Een mondelinge overeenkomst is niet geldig bij de aankoop van een woning.

De koop is pas rechtsgeldig als de koopakte is opgesteld, ondertekend door beide partijen en als het in ontvangst genomen is door de koper.

Let op: Na de ontvangst door de koper, gaat de wettelijke bedenktijd van 3 dagen in. In deze periode kun je nog zonder boete afzien van de aankoop.

Wat staat er in de koopovereenkomst?

De koopakte bevat alle afspraken over de woning.

Dit staat er onder andere in:

Onderdeel Wat het inhoudt
Koopsom Het overeengekomen bedrag voor de woning.
Overdrachtsdatum Datum waarop de woning officieel van eigenaar wisselt.
Ontbindende voorwaarden Onder welke voorwaarden mag je boetevrij afzien van de aankoop.
Lijst roerende zaken Wat blijft er wel of niet achter in de woning?
Boetebepaling Boete als de koop niet doorgaat, meestal 10% van het aankoopbedrag.
Eventuele clausules Ouderdomclausule, niet-bewoningsclausule etc.
Vastlegging of aanbetaling Vaak 10%, als storting bij de notaris of via bankgarantie.

Tip: Vraag je aankoopmakelaar om deze overeenkomst grondig met je door te nemen vóórdat je ondertekend.

De wettelijke bedenktijd

Als koper heb je recht op drie dagen wettelijke bedenktijd, nadat je het koopcontract hebt ontvangen en ondertekend. In deze periode mag je zonder reden of boete de koop annuleren.

Na afloop van de bedenktijd zit je juridisch vast aan de koop. Als er een ontbindende voorwaarde geldt, vervalt de koop ook kosteloos. 

Let op:

  • De bedenktijd start pas de dag na ontvangst van de door beide partijen ondertekende overeenkomst.
  • De termijn telt minimaal twee werkdagen. Als er een dag in het weekend of op een feestdag valt, wordt dit niet meegerekend. 
Bankgarantie of waarborgsom

In de overeenkomst wordt meestal vastgelegd dat je binnen een paar weken:

  • Een waarborgsom van 10% van de koopsom stort bij de notaris.

OF

  • Een bankgarantie op laat stellen voor hetzelfde bedrag. Hierbij betaal je 1% van de waarborgsom aan de bank.

Deze waarborg wordt ingehouden als jij je verplichtingen niet na komt.

Let op: Dit bedrag is pas opeisbaar nadat de ontbindende voorwaarden en de bedenktijd verlopen is.

Veelgemaakte fouten en hoe je ze voorkomt

Veelvoorkomende fouten bij de koopovereenkomst:

Fout Gevolg Oplossing
Vergeten ontbindende voorwaarden vast te leggen. Je zit vast aan de koop, zelfs als je geen hypotheek krijgt of als je veel gebreken ontdekt. Laat standaard voorwaarden opnemen in het contract, zoals financiering of bouwkundige keuring onder voorbehoud. 
Niet goed controleren van de lijst met roerende zaken. Je denkt dat iets bij de koop hoort, maar het wordt verwijderd. Bespreek de lijst van roerende zaken en laat het opnemen in de overeenkomst.
Tekenen zonder volledig ingevulde koopakte. Onduidelijkheden of lege velden kunnen tot juridische discussies leiden. Teken pas als alles correct is ingevuld. Laat de aankoopmakelaar mee kijken.
Niet begrijpen van clausules, zoals ouderdomsclausule. Beperkt je rechten bij verborgen gebreken. Laat deze clausule uitleggen en overweeg een bouwkundige keuring.

Veelvoorkomende fouten bij de wettelijke bedenktijd: 

Fout  Gevolg Oplossing
Verkeerd tellen van de 3 dagen bedenktijd. Je denkt dat je nog mag ontbinden, maar de bedenktijd is al verstreken. Bedenktijd start de dag na ondertekening van beide partijen. Weekenden en feestdagen tellen niet mee.
Mondeling akkoord verwarren met formeel koopcontract. Je denkt dat je al aan de koop vastzit of de wettelijke bedenktijd aan bent gegaan. Je moet de koop schriftelijk vastleggen en pas daarna gaat de bedenktijd in.
Vergeten schriftelijk te ontbinden binnen de termijn. De koop wordt bindend, zelfs als je twijfelt of wilt annuleren. Zorg dat je schriftelijk opzegt binnen de 3 dagen bedenktijd. Stuur dus een mail en vraag om ontvangstbevestiging.
Dit moet je onthouden van stap 7
  • Een koop is pas rechtsgeldig als het schriftelijk vastgelegd én ontvangen is.
  • Je hebt altijd 3 dagen bedenktijd als koper.
  • Zorg dat je ontbindende voorwaarden correct zijn opgenomen in de overeenkomst.
  • Een bankgarantie of waarborgsom van 10% is gebruikelijk.
  • Laat je koopakte op voorhand altijd controleren door iemand die er verstand van heeft.

Stap 8: Hypotheek afsluiten & andere kosten

Je hebt het koopcontract ondertekend en de wettelijke bedenktijd is verstreken. Nu is het tijd om alles financieel af te ronden.

Dit betekent:

  • Je hypotheek definitief afsluiten.
  • Alle bijkomende kosten inzichtelijk maken.
  • Administratieve voorbereidingen treffen voor de overdracht bij de notaris.

Deze fase is van groot belang, omdat fouten of vertragingen kunnen leiden tot extra kosten, boetes of zelfs verlies van de woning.

Je hypotheek definitief afsluiten

Een hypotheek is een belangrijk proces, want hiermee financier je de woning. Dit traject begint al voordat je een woning gevonden hebt. 

Stappenplan voor het afsluiten van een hypotheek

  1. Oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur.
  2. Vergelijken van aanbieders, rente en hypotheekvormen.
  3. Keuze maken voor een hypotheekvorm.
  4. Officiële aanvraag indienen.
  5. Voorlopige hypotheekofferte ontvangen.
  6. Definitieve hypotheek ondertekenen.
  7. Notaris verzorgt de officiële afhandeling.

Stap 1: Oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur
Om te beginnen ga je in gesprek met een hypotheekadviseur. Je bespreekt je financiële situatie en wensen. Op basis hiervan krijg je een indicatie van je leencapaciteit. Dit gesprek is meestal gratis en vrijblijvend.

Stap 2: Vergelijken van aanbieders, rente en hypotheekvormen
Banken, verzekeraars en onafhankelijke aanbieders verschillende in rentepercentages en voorwaarden. Laat je hier goed over informeren.

Stap 3: Keuze maken voor een hypotheekvorm
Je kiest voor een type hypotheek dat past bij jouw situatie. De meest voorkomende vormen zijn:

  • Annuïteitenhypotheek.
  • Lineaire hypotheek.

Daarnaast heb je ook nog een aflossingsvrije hypotheek.

Annuïteitenhypotheek
Je betaalt iedere maand hetzelfde bruto maandbedrag. Dit bedrag bestaat uit rente en aflossing. Op den duur verandert de verhouding van deze twee bedragen. In het begin betaal je meer rente en los je minder af, later los je juist meer af en neemt de rente af.

Lineaire hypotheek
Je lost elke maand hetzelfde bedrag af wat betreft de aflossing. Bovenop dit bedrag betaal je de hypotheekrente. Deze is in het begin hoger, aangezien het berekend wordt over de totaalschuld. Naarmate je meer aflost, wordt de rente lager. Bij deze afbetaling zie je het evenredig dalen, vandaar de naam lineair.

Aflossingsvrije hypotheek
Je betaalt alleen rente en geen aflossing. Je betaalt de aflossing dus in 1 keer aan het einde van de looptijd, meestal 30 jaar. De betaling doe je door middel van:

  • De woning afbetalen.
  • De woning verkopen
  • Een nieuwe hypotheek afsluiten.

Deze hypotheek is alleen toegestaan tot een beperkt bedrag en zonder renteaftrek. 

Stap 4: Officiële aanvraag indienen
Na het vinden van een woning dien je een hypotheekaanvraag in. Je moet de volgende gegevens of informatie meesturen:

  • Je inkomensgegevens.
  • Taxatierapport van de woning.
  • Koopovereenkomst.
  • Uittreksel van je bankrekening.

Stap 5: Voorlopige hypotheekofferte ontvangen
Na het indienen van je aanvraag en het aanleveren van alle documenten, ontvang je een voorlopige hypotheekofferte. Deze offerte is nog niet definitief, aangezien ze alles nog moeten controleren.

Ze controleren je aangeleverde documenten. Daarnaast kijken ze of het taxatierapport goedgekeurd is en of je financieel ook goedgekeurd kan worden.

In de voorlopige offerte staat:

  • De voorgestelde hypotheekvorm.
  • De rente en rentevaste periode.
  • De maximale leensom.
  • De voorwaarden, zoals boetevrij aflossen.

Let op: Dit is geen bindend aanbod. Het is een indicatie op basis van je gegevens. 

Stap 6: Definitieve hypotheek ondertekenen
Als alle documenten zijn goedgekeurd, en er een laatste controle heeft plaatsgevonden, ontvang je de bindende offerte. Dit is het officiële aanbod van de geldverstrekker.

Na ondertekening:

  • Staat je rente vast voor de afgesproken periode.
  • Is het bedrag dat je mag lenen definitief.
  • Kun je verder met notariële afhandeling.

Let op: Je zit vanaf dit moment juridisch vast aan de voorwaarden van deze lening. 

Stap 7: Notaris verzorgt de officiële afhandeling
Enkele dagen voor de sleuteloverdracht ga je naar de notaris. Hij of zij zorgt voor:

  • Uitleg en ondertekening van de hypotheekakte en leveringsakte.
  • De officiële overdracht van de woning aan jou als nieuwe eigenaar.
Welke valt er onder de kosten koper?

Bij een bestaande woning betaal je kosten koper (k.k.). Dit zijn extra kosten voor de koper, bovenop de koopprijs. 

Onder de kosten koper valt:

  • Overdrachtsbelasting: Dit is 2% van de koopprijs. Starters onder de 35 jaar kunnen hier vrijstellingen voor krijgen.
  • Notariskosten: Dit is voor de opmaak van de leveringsakte en de hypotheekakte.
Optionele kosten die vaak voorkomen

Behalve overdrachtsbelasting en notariskosten, vallen onderstaande ook onder kosten koper. Echter, niet iedereen heeft deze kosten. 

Optionele kosten zijn:

  • Advies- en bemiddelingskosten.
  • Taxatiekosten.
  • Bouwkundig rapport.
  • NHG-kosten.
  • Makelaarscourtage.

Advies- en bemiddelingskosten
Dit zijn de kosten voor het hypotheekadvies en het regelen van de lening bij de geldverstrekker.

Taxatiekosten
Als je een hypotheekaanvraag wilt doen, ben je verplicht om een taxatie uit te laten voeren. Dit is een onafhankelijke waardebepaling van de woning. De kosten hiervoor bedragen ongeveer tussen de € 500,- en € 1000,-

Bouwkundig rapport
Een bouwkundige keuring is niet verplicht, maar in veel gevallen wel aan te raden. Bijvoorbeeld als je een woning koopt die ouders is dan 25 jaar of als je twijfels hebt. Het kan een hoop financieel gedoe en verrassingen voorkomen na de koop van een woning. De kosten hiervoor bedragen meestal tussen de € 300,- en € 600,-.

NHG-kosten
Bij een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie betaal je eenmalig een premie. Dit is 0.4% van het hypotheekbedrag in 2025.

Makelaarscourtage
Voor de begeleiding van de makelaar betaal je vaak tussen de 1-2% van de aankoopprijs. Er zijn ook aankoopmakelaars met een vast tarief, zoals SIGHTLY.

Nieuwbouw: Hoe zit het met de kosten?

Een nieuwbouwwoning koop je 'vrij op naam (v.o.n.)'. Dit betekent dat je geen kosten koper hoeft te betalen. 

Wat zit er niet inbegrepen bij v.o.n.?

  • Hypotheekadvies en de afsluitkosten.
  • Eventuele extra opties, zoals het upgraden van de keuken of vloer.
  • Aankoopmakelaar. In enkele gevallen zit dit wel inbegrepen, maar dan wordt het specifiek aangegeven.
Tips voor deze fase
  • Orden je documenten vooraf goed of laat dit doen. Denk hierbij aan je loonstroken, jaaropgaven, werkgeversverklaring, identiteitsbewijs en gegevens over eigen vermogen.
  • Onderhandel niet alleen op rente, maar ook op voorwaarden. Denk hierbij aan boetevrij aflossen of een rentevaste periode.
  • Vraag meerdere offertes op. Kijk verder dan je eigen bank, vraag bijvoorbeeld ook een offerte op bij een onafhankelijke adviseur.
  • Laat een bouwkundige keuring uitvoeren. Zelfs als de woning er goed uitziet, kunnen verborgen gebreken later aan het licht komen.
  • Schakel een aankoopmakelaar in. Veel extra kosten of risico's kunnen voorkomen of verlaagd worden met behulp van een makelaar.

Stap 9: Sleuteloverdracht

De sleuteloverdracht is het moment waarop de woning officieel van jou wordt. Je hebt de koopovereenkomst getekend, de hypotheek is geregeld en de kosten zijn betaald. Nu volgt het laatste juridische en praktische stuk: overdracht bij de notaris.

Wat is de rol van de notaris?

De notaris regelt de juridische overdracht van de woning. Dat bestaat uit twee aktes:

  • Leveringsakte: Hiermee wordt de woning overgeschreven van verkoper naar koper.
  • Hypotheekakte: Hiermee wordt je hypotheek geregistreerd. Hierin staat dat je geld leent en welke rechten de bank heeft als je niet betaalt.

Beide documenten worden na ondertekening ingeschreven bij het kadaster.

De notaris is neutraal en controleert of alle afspraken kloppen. Ook controleren ze of er schulden op het huis rusten en of de verkoop juridisch klopt.

Wat is een concept leveringsakte?

Ongeveer een week voor de overdracht, ontvang je van de notaris:

  • Een concept van de leveringsakte.
  • De nota van afrekening: Hierop staan alle bedragen die je betaalt.

Controleer deze stukken goed met je aankoopmakelaar of adviseur:

  • Klopt de datum en het adres?
  • Klopt de koopprijs?
  • Is de lijst met roerende zaken goed verwerkt?
  • Zijn de kosten koper goed doorbelast?
Wat gebeurt er op de dag van de sleuteloverdracht?

Eindinspectie
Voordat je naar de notaris gaat, doe je samen met de verkopend makelaar of eigenaar een eindinspectie. Je controleert het volgende:

  • Is de woning leeg en bezemschoon? Met uitzondering van roerende zaken die achterblijven.
  • Is alles aanwezig wat afgesproken is in de roerende zaken?
  • Zijn er geen nieuwe gebreken? Denk hierbij aan waterschade of vernieling.
    Werken gas, water en licht

Tip: Noteer de standen van water, gas en elektra. Deze heb je nodig voor de energieleverancier.

Tekenen bij de notaris
Bij de notaris teken je de leveringsakte en hypotheekakte. Daarna maakt de notaris het geld over aan de verkoper. Als laatste worden de aktes ingeschreven bij het Kadaster. 

Sleuteloverdracht
De verkoper overhandigt de sleutel. Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Wat moet je nog regelen na de overdracht?
  • Sluit verzekeringen af: opstal, inboedel en aansprakelijkheid. De opstalverzekering, ook wel woonhuisverzekering, is bij de meeste hypotheekverstrekkers verplicht. Hiermee verzeker je schade aan je huis en alles wat daaraan vastzit.
  • Inschrijven bij de gemeente op je nieuwe adres. Doe dit binnen 5 dagen.
  • Geef je adreswijziging door aan instanties, zoals je werkgever, de bank, huisarts etc.
  • Zet energie en internet over op jouw naam.
  • Maak eventueel afspraken met aannemers, schilders, loodgieters etc. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat er moet gebeuren aan de woning.

De rol van de aankoopmakelaar

Een woning kopen is niet alleen een financiële beslissing. Het is ook een juridische en emotionele beslissing. Veel kopers onderschatten hoeveel expertise er nodig is om veilig en slim een woning te kopen. Een goede aankoopmakelaar helpt je zoeken, maar diegene begeleidt je ook tijdens het hele proces.

Wat doet een aankoopmakelaar?

Een aankoopmakelaar werkt voor jou en behartigt daarom alleen jouw belangen.

Dit doet een aankoopmakelaar voor jou:

Marktkennis en objectieve beoordeling

  • Ze kennen de lokale woningmarkt en actuele prijzen.
  • Ze herkennen gebreken en risico's die jij eventueel over het hoofd zou zien.

Juridische controle

  • Ze controleren de koopovereenkomst en belangrijke clausules.
  • Ze controleren VvE-documentatie, splitsingaktes en andere juridische stukken voor je.

Technisch advies

  • Ze adviseren over de noodzaak van een bouwkundige keuring.
  • Ze signaleren gebreken of aandachtspunten tijdens de bezichtiging.

Onderhandeling en strategie

  • Ze stellen een biedingsstrategie op, inclusief ontbindende voorwaarden.
  • Ze zorgen voor een scherpe prijs en goede voorwaarden.

Structuur en rust in het proces

  • Ze houden overzicht over alle stappen en de deadlines.
  • Ze voorkomen dat je fouten maakt uit onwetendheid of tijdsdruk.

Let op: De meeste mensen kopen maar één of twee woningen in hun leven. Een aankoopmakelaar is hier iedere week mee bezig. Deze ervaring geeft je een enorme voorsprong.

Wanneer schakel je een aankoopmakelaar in?

Het is aan te raden om een aankoopmakelaar vanaf het begin van de zoektocht in te schakelen.

Hiermee:

  • Verspil je geen tijd aan ongeschikte woningen.
  • Loop je geen risico op juridische fouten.
  • Sta je direct sterker bij onderhandelingen.
  • Weet je zeker dat je niet te veel betaalt.

Let op: Je kunt ook later in het proces hulp inschakelen, bijvoorbeeld bij het bieden of het koopcontract. Je loopt dan wel de meerwaarde van de service mis.

Waarom kiezen voor SIGHTLY als je aankoopmakelaar?

SIGHTLY is geen traditionele makelaar en dat is in jouw voordeel.

Wat maakt ons uniek?

  • We kijken met je mee via de telefoon. Jij bezoekt de woning en onze makelaar kijkt op afstand mee. Op deze manier zijn we sneller beschikbaar.
  • Slimme AI-technologie. Onze makelaar bezichtigt de woning met behulp van onze AI-technologie. Hierdoor detecteren we nog meer dan met het blote oog.
  • Heldere rapportages. Bij ons ontvang je na de bezichtiging een overzichtelijk rapport met de bevindingen, herstelkosten en aan te raden vervolgstappen.
  • Persoonlijke begeleiding. Als makelaar zijn we niet fysiek aanwezig, maar persoonlijke begeleiding is voor ons enorm belangrijk. We koppelen je aan een makelaar en hij of zij is bereikbaar gedurende het hele proces.
  • Transparant tarief. Geen verborgen kosten of commissies. Je betaalt bij ons € 4970,- voor de service.
Sightly Team

Start jouw woningzoektocht per stad

Elke stad heeft een eigen woningmarkt, tempo en aandachtspunten. Overbieden in een grote stad is anders dan overbieden in een kleiner dorp. Voor de grote steden hebben we een aparte gids gemaakt. Hierin staat informatie over de huidige markt, hoe je daarop inspeelt en wat wij voor je kunnen betekenen.

Klik op een van de steden hieronder en bekijk de informatie.

  • Woning kopen Amsterdam.
  • Woning kopen Breda.
  • Woning kopen Den Haag.
  • Woning kopen Eindhoven.
  • Woning kopen Maastricht.
  • Woning kopen Rotterdam.
  • Woning kopen Tilburg.
  • Woning kopen Utrecht.
  • Woning kopen Zwolle.

Veelgestelde vragen

01.

Wat zijn de 9 stappen van het aankoopproces?

  • Stap 1: Oriëntatie en woonwensen.
  • Stap 2: Financiering: jouw hypotheek en bijkomende kosten.
  • Stap 3: De zoektocht: zelf zoeken en hulp inschakelen.
  • Stap 4: Bezichtiging & huidige staat beoordelen.
  • Stap 5: Extra onderzoek, vóórdat je een bod uitbrengt.
  • Stap 6: Onderhandelen & bieden op de woning.
  • Stap 7: Koopovereenkomst & wettelijke bedenktijd.
  • Stap 8: Hypotheek afsluiten, kosten koper en overige kosten.
  • Stap 9: Sleuteloverdracht

02.

Hoeveel hypotheek kan ik krijgen?

Hoeveel je kunt lenen hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • Inkomen: Een hoger inkomen betekent meer kunnen lenen.
  • Financiële verplichtingen, waaronder schulden en leningen.
  • Rente: De hoogte van rente en rentevaste periode hebben invloed op je maandlasten en daarmee je maximale hypotheek.
  • Eigen geld: Bijkomende kosten moet je zelf betalen.

03.

Wat is het verschil tussen een annuïtaire en een lineaire hypotheek?

Annuïtaire hypotheek:

  • Je betaalt iedere maand hetzelfde bruto maandbedrag. Dit bestaat uit rente en aflossing.
  • Op den duur verandert de verhouding tussen de 2. Je betaalt eerst meer rente en je lost minder af. Daarna betaal je minder rente en los je meer af.

Lineaire hypotheek:

  • Je betaalt iedere maand hetzelfde bedrag voor de aflossing. Bovenop dit bedrag komt de rente.
  • De rente wordt geleidelijk minder, aangezien je de rente betaalt over de koopsom. In het begin zijn de kosten hoger en dit wordt alsmaar minder.

04.

Wat valt er onder kosten koper (k.k.)?

  • Overdrachtsbelasting. Dit is 2% van de koopsom.
  • Notariskosten.

Andere kosten koper:

  • Makelaarskosten.
  • Bemiddelingskosten.
  • Taxatiekosten.

05.

Wat is de hypotheekrenteaftrek?

Dankzij deze aftrek mag je een deel van de rente die je betaalt over je hypotheek aftrekken van je belastbaar inkomen. Je betaalt hierdoor minder belasting en je netto maandlasten worden lager.